Lili Ivetac: „Fiumanka već odavno nije samo regata, ona je praznik mora“

Polovicom lipnja Rijeka tradicionalno živi u znaku jedrenja zahvaljujući Fiumanki, koju svake godine u sve većem broju posjećuju zaljubljenici u more i jedrenje. Za sudjelovanje je potrebno imati barku s jedrom, posadu i dobru volju, a zbog posebnog pristupa organizaciji i besplatnog sudjelovanja za sve natjecatelje, regata je prepoznata kao vrhunsku sportski događaj u Hrvatskoj i regiji. Ovogodišnja 19. Fiumanka održat će se od 7. do 10. lipnja 2018., povodom čega razgovaramo s Lili Ivetac, organizatoricom regate.

U sklopu Fiumanke organizirate različite regate. O čemu je riječ i tko se sve može prijaviti? Iako je ključni povod jedrenje, Fiumanka već odavno nije samo regata, ona je praznik mora, koloplet različitih događanja povezanih jedrima. Svaka Fiumankina regata je drugačija, s drugačijom misijom i vizijom. Od samog početka, najvažnije pravilo Fiumanke jest ono – važno je sudjelovati! Za sudjelovanje na regati potrebno je imati barku s jedrom, posadu i najbitnije, dobru volju. No, biti dijelom Fiumanke ne znači da se nužno mora jedriti. Zanimljive tematske konferencije, prekrasna vizura zaljeva ispunjenog jedrima i nikad bogatija sajamska ponuda, uz obilje dobre zabave, sasvim su dovoljan razlog za posjet Rijeci.

 Jedna od možda najvažnijih regata je ona na koju se može prijaviti svatko tko ima brodicu s jarbolom i jedrom. Kad krećete, gdje se plovi i koliko sudionika očekujete? Devetnaest godina uzastopce, u subotu točno u podne, ispred Riječkog lukobrana starta najveća riječka regata, od milja nazvana Velika Fiumanka na kojoj sudjeluje oko 200 jedrilica. 

Za sudjelovanje na vašim regatama nije potrebno platiti kotizaciju. Je li to uobičajena praksa? Nije jedina među regatama koja je besplatna, ali jedina među velikim regatama koja je besplatna i koja svim sudionicima osigurava besplatan vez, obrok i čašu pića nakon regate te majice za sve članove posade. Uzmemo li u obzir da u regati sudjeluje preko 1500 jedriličara, tada organizacija svih ovih aktivnosti nije samo financijski, nego i tehnički iznimno zahtjevna.

Jedrenje na Fiumanki već nekoliko godina otvaraju mediji…  Medijska regata je vikend tijekom kojeg novinari odlože tipkovnice, mikrofone i kamere kako bi jedrili na Fiumanki. I tako već punih dvanaest godina! Pokrenuta je sa željom i namjerom da promoviramo Fiumanku izvan lokalnih okvira i približimo jedrenje medijima jer će ga kroz osobno iskustvo moći kvalitetnije pratiti. Danas, nakon toliko godina, među novinarima imamo iskusne, prokušane jedriličare. Ovo je čak i u svjetskim razmjerima jedinstvena regata. Ne iz činjenice da se mediji nigdje drugdje nisu okupljali na jedrenju, nego radi svojeg kontinuiteta i broja medijskih kuća koje na regati sudjeluju. Regata je pozivna i broj medija koji će sudjelovati na žalost je limitiran našim financijskim mogućnostima jer je i ova regata besplatna. Medijskim posadama osiguravamo jedrilicu s istaknutim obilježjima njihove medijske kuće i gostoprimstvo na regati, a oni svoje sudjelovanje uvjetno rečeno „plaćaju“, u reklamiranju Fiumanke, Rijeke i Hrvatske. Prva medijska regata održana je 2007. pod nazivom Press Fiumanka, da bi povodom obilježavanja ulaska Hrvatske u EU 2013. godine prerasla u europsku jedriličarsku manifestaciju čiji su organizatori agencija 2.mjesto, Grad Rijeka i HRT i od tada se organizira kao European Media Sailing Race. Ove godine zaplovit će njezino šesto europsko izdanje na kojem će se ponovno okupiti jedriličarske posade iz različitih medija i država, a dio njih već tradicionalno dolazi u Rijeku.

Osim što Fiumankom popularizirate jedrenje, nautičare potičete na skupljanje morskih naplavina… Jedrima Fiumanke uvijek nastojimo dati neku dodatnu zadaću. Naše more naša je najveća vrijednost i turistički potencijal zato je zadatak svih nas koji njime plovimo da ga sačuvamo i za buduće generacije. Važnost očuvanja morskog okoliša jedno je od glavnih opredjeljenja svih nas koji jedrimo.

U sklopu regate organizirate i sajam Kupujmo hrvatsko, te koncerte. O čemu je riječ i što možemo očekivati ove godine? Tijekom godina uspjeli smo doći do toga da mi organiziramo regatu koja je povod svemu, a naši partneri organiziraju ostala prateća događanja jer se time oživotvoruje i naša vizija Fiumanke. Iako je Fiumanka u privatnom vlasništvu, oduvijek postoji namjera da to bude zajednički projekt našeg grada u kojem će sudjelovati što više partnera, a naša uloga je da u svemu tome održimo red i zaštitimo interese onih koji su u Fiumanku uložili svoja sredstva i omogućili njezino održavanje u ovakvom obliku. Ove godine dio Fiumanke bit će akcija Hrvatske gospodarske komore Kupujmo hrvatsko s preko 130 izlagača. Zabavni program Fiumanke odvija se također na nekoliko lokacija u organizaciji naših partnera. Ove godine imamo i dvije zanimljive tematske konferencije – jedna govori o nautičkom turizmu i održivom razvoju i u organizaciji je Novog lista, dok druga donosi zanimljivu temu o financiranju u kulturi u okviru projekta Rijeka Europska prijestolnica kulture 2020. Sva ova događanja također su besplatna.

Znamo da je nautički turizam važan za cijelo gospodarstvo. Što mislite da se još može unaprijediti, da ne prodajemo samo čisto more i vjetar u kosi? Kao i plovidba, tako i turistički razvoj zahtijeva stručno upravljanje mnogim varijablama i nepredvidivim okolnostima. Zakonitosti i taktike jedrenja lako se mogu primijeniti na strategiju, planiranje i provođenje aktivnosti u turizmu. U jedrenju, upravo kao i na mnogim drugim područjima rada i razvoja, jedino upornim, zajedničkim radom i uravnoteženim pristupom možemo postići cilj i zadržati pravi smjer- kurs.

Sve se može i treba unaprijediti ukoliko želimo imati održiv turizam i ponuditi onakav proizvod kakav današnji turist traži i očekuje, a to je iskustvo – sportsko, gastronomsko, kulturno… Želi osjetiti, okusiti i doživjeti na različite načine destinaciju u koju je došao. Projekti poput Fiumanke upravo su idealan medij jer svojim jedrima mogu obuhvatiti različite sadržaje i ponuditi zanimljiv turistički proizvod, no on ne može nastati, ni opstati na entuzijazmu nekolicine ljudi, nego mora postati zajednički projekt grada, županije, države. A što može postati i kako se može razviti, imamo prilike svjedočiti svake godine početkom listopada kada odemo u Trst na njihovu Barcolanu, čiji su počeci vrlo slični Fiumankinim, a prekretnicu i zaokret u konceptu doživjela je upravo negdje u svojem dvadesetom izdanju da bi se u proteklih četvrt stoljeća prometnula u najmasovniju regatu na svijetu.

I za kraj… Rijeka možda nema iste uvjete poput Trsta, niti približno sličnu količinu jedrilica na svojem području, ali nije niti potrebno slijediti tuđi smjer razvoja nego osmisliti i ponuditi svoj, autentičan, koji će biti spoj svega najboljeg što jesmo i nudimo. More i jedrenje u našem su slučaju puno više od sporta. Plovidba na jedra dio je nas, našeg identiteta, samim time trebali bi joj dati veći značaj i u promišljanju turističkog razvoja.