Josipa Vranjković: „Svojim djelom propitujem identitet čovjeka“

Možete li nam ukratko reći nešto o sebi?

Rođena sam 1990. u Vinkovcima. Završila sam kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2016. godine u klasi prof. S. Drinkovića. Do sada sam imala jednu samostalnu izložbu u galeriji Laval Nugent u Zagrebu te sudjelovala u brojnim skupnim izložbama kao što je i sudjelovanje na posljednjem Salonu mladih. Od 2016. sam članica Hrvatskog udruženja likovnih umjetnika.

Ovogodišnja ste pobjednica Erste fragmenata. Je li vas iznenadio izbor stručnog povjerenstva i koliko vam ta nagrada znači?

Ne mogu reći da me je previše iznenadila pobjeda jer sam ulazak u najuži krug smatram velikim priznanjem. Vjerujem da je svih deset odabranih radova imalo podjednake šanse za pobjedu, a da su nijanse presudile. Kao mladom umjetniku ova pobjeda mi je značajna prije svega zbog priznanja struke, a naravno nikako se ne može zanemariti ni financijski dio koji će mi olakšati proces za izvedbu sljedeće ideje.

Što vas je potaknulo da se prijavite na Erste fragmente?

Na Erste fragmente sam se ove godine prijavila treći put. Razlog je taj što su Fragmenti kompletan i zaokružen natječaj koji u svakom pogledu pomaže mladom umjetniku. Smatram i da su Fragmenti odlično koncipirana platforma koja mladim umjetnicima pruža priznanje struke, izložbu te otkup rada.

Kako su nastali Vunenjaci?

„Vunenjak 1“ rad je iz serije radova „Vunenjaci“. Tema ovog rada je propitivanje identiteta čovjeka koji razmišlja i djeluje kao samostalna jedinka te promjene koje se događaju pod utjecajem stada/čopora /krda/zajednice. „Vunenjaci“ su između ostalog i kritika čovjeka kao socijalnog bića, jedinke koja ima potrebu za pripadanjem svojevrsnom krdu. Slijed promišljanja postavlja i pitanje dominacije čovjeka nad prirodom i životinjama.

Skulpturom Vunenjaci obrađujete temu čovjeka kao društvenog bića. Koje su još teme koje vas zanimaju?

Uglavnom me zanimaju aktualne teme. Bavim se propitivanjem na temu identiteta, dominacije čovjeka nad prirodom, životinjama i sl.  Svaki rad zapravo započinjem postavljanjem pitanja o cilju vlastita umjetničkog djelovanja. Teme koje obrađujem uglavnom su proizišle iz kronične nelogičnosti s kojom se susrećem u svakodnevnom životu. Medij u kojem se izražavam zapravo određuje tema kojom se bavim.

Koliko je vaše odrastanje u Vinkovcima utjecalo na Vunenjake?

Odrasla sam u Otoku, a u Vinkovcima sam rođena. Odrastanje u maloj zajednici na način koji sam ja živjela i odrastala uvelike je utjecalo na rad „Vunenjaci“  te način na koji promišljam  o temi. U ovome slučaju uzela sam značajnu materiju iz svoga djetinjstva te je stavila u kontekst aktualne teme koju obrađujem.

Osim skulpturom, obrađujete li svoje teme i kroz neke druge tehnike?

Ne ograničavam se tehnikom i materijalom u promišljanju svojih ideja. Tehniku izražavanja diktira tema koju obrađujem. Do sada su to bile instalacije i skulpture u raznim tehnikama, a u budućnosti se planiram više posvetiti digitalnim medijima.

Kako vidite situaciju s umjetnošću u Hrvatskoj?

Svima je jasno da je stanje u Hrvatskoj na području kulture daleko od sjajnog. Što ne znači da nije moguće mijenjati stvari na bolje. Vjerujem u moć pojedinca i zdravog kolektiva. S jasnom vizijom, dobro razrađenim projektima te kombinacijom širenja na svjetsko tržište stanje bi se moglo pokrenuti na bolje.

Koji su vam daljnji planovi i želje?

Svakako nastaviti s obrazovanjem te proširiti djelovanje na svjetsku umjetničku scenu.