Jӧrg Ehtreiber: „Djeca rado spašavaju svijet.“

IMG_5231Povodom otvorenja izložbe „Abeceda novca“, koja je nakon Beča i drugih šest gradova, stigla i u Zagreb, s Jӧrgom Ehtreiberom, ravnateljem FRida & freD dječjeg muzeja iz Graza, razgovarali smo zašto je potrebno kod djece od rane dobi razvijati svijest o novcu, razumiju li što je konzumerizam… Izložbu su inicirale Erste banka i Erste Grupa, a pored muzeja FRida & freD, projekt je razvijen u suradnji s Dječjim muzejem ZOOM iz Beča.

Koje teme izložba pokriva?

Novac je univerzalna tema koja funkcionira svuda oko nas, stoga je priča o njemu ispričana kroz deset područja, od njegove povijesti, trgovine, nacionalne valute, potrošnje itd. Primjerice, pričom o kralju Midi tematiziraju se želje, dok se kroz tematsku jedinicu o bogatima i siromašnima govori o dječjim sudbinama i dobrotvornim akcijama. Tu je i tema o luksuzu, koja obrađuje što se dobiva u zamjenu za teško stečeni novac. Izložba je koncipirana i na način da interaktivni sadržaji, kroz koje djeca uče, budu lokalno prilagođeni, tako da ona uče o svojoj nacionalnoj valuti, njezinoj povijesti i ostalim lokalnim specifičnostima.

Kakve su do sada reakcije na izložbu?

Pokazala se kao sjajna podloga za komunikaciju. Naime, djeca često međusobno ili s roditeljima vode žustre rasprave koliko novac cijenimo i trošimo, koliko si toga možemo priuštiti. Postavljaju i pitanja. Redovito se prvi put susreću s pojmom osobnog dohotka roditelja. Sve u svemu, izložba im omogućuje da se kroz interaktivnu igru kritički bave novcem. Naime, djeci novac sam po sebi ne predstavlja nikakvu novost jer su s ophođenjem s njime upoznati iz svakodnevnih situacija.IMG_9006

Izložba pokriva i teme kao što su pravedna trgovina, prava djece… Koliko ih je u doba globalnog konzumerizma djeci važno osvijestiti i razumiju li ih?

Unatoč tome što je izazov djeci približiti ovakve teme, ona prepoznaju da one utječu na njihovu svakodnevicu. Primjerice, u našem dječjem muzeju u Grazu može se vidjeti izložba „Hotel Global“, koja obrađuje temu globalizacije. Isprva smo bili skeptični kako će djeca pristupiti tako složenoj temi, no pokazalo se da su je izvanredno prihvatila. Važno je ovakve teme prikazivati na pozitivan način jer djeca rado spašavaju svijet, stoga je potrebno da steknu dojam da svojim postupcima mogu utjecati na promjene.

Koja vam je bila motivacija za postavljanje izložbe? Što još djeca mogu ondje naučiti i koliko je po vašem mišljenju važno razvijati kod djece svijest o novcu od rane dobi?

Prije svega djeci se željelo osvijestiti kako odgovorno raspolagati novcem. Na izložbi su prikazani ljudi različitog imovinskog statusa, koji ovisi o zaradi i društvenom okruženju. Također se željelo pokazati kako se  novcem mnogo toga može kupiti, ali ne i sve jer on, sam po sebi, nije jamstvo sreće.

Tu je i povezanost novca sa svakodnevicom pa djeca mogu naučiti da svakodnevni život donosi troškove, čije je pojedine stavke potrebno podmirivati. Tu su i teme o valutama, poslovima vezanima za novac itd. Osim toga, ovaj je projekt rezultat lijepe suradnje i raduje nas ova prilika da izložbom dopremo i do djece u drugim zemljama.IMG_9089

Je li izložba namijenjena isključivo djeci ili vjerujete da može biti korisna i roditeljima?

Roditeljima svakako može koristiti jer mogu nešto naučiti. Neke teme su sadržajno vrlo duboke. Kao i djeca, i odrasli novac smatraju „magičnim“. Doživljavaju ga kao ključ za ispunjenje svih želja.

Koji je vama omiljeni dio izložbe?

Osobno mi je omiljena postaja kralja Mide. U mnogim sagama i bajkama javljaju se motivi novca i zlata. Ljudska želja za bogatstvom stara je koliko i čovječanstvo. I kralj Mida poželio je da se sve što dodirne pretvori u zlato. Želja mu je ispunjena, no ubrzo je uvidio da se zlato ne može jesti te zamolio da mu se želja poništi. On priča svoju priču i pojašnjava kako u životu postoje stvari važnije od novca.

Muzej FRida & freD namijenjen je djeci. Kakva su djeca kao muzejski posjetitelji i treba li postojati više projekata usmjerenih posebno prema njima?

Dječji muzej FRida freD ciljano nudi izložbe namijenjene dvjema dobnim skupinama, što ga stavlja u povoljan položaj. U programu su uvijek dvije izložbe, za djecu između  3 i 7 te za stariju od 8 godina. Svakom projektu prethodi proces odabira teme. Pri tome ulogu igraju različiti parametri. Naravno, sve teme nisu pogodne za djecu, ali, kao što sam već rekao, rado odabiremo teme koje su na prvi pogled nešto apstraktnije ili ih je teže prenijeti. Djeca i njihove obitelji dobra su ciljna skupina za muzeje općenito, a osobno smatram da dječji muzeji u tome imaju važnu ulogu. Svidi li se djeci kod nas, rado će posjetiti i druge muzeje.

Možete li nam reći nešto više o drugim projektima u koje ste uključeni?

Surađujemo i s drugim muzejima poput ZOOM muzeja iz Beča, s kojim smo konkretno radili na ovoj izložbi. Tu je i suradnja s Universalmuseum Joanneum, za čiji smo novi prirodoslovni odjel razvili interaktivne postaje. Također smo za jedan gradić u blizini Graza osmislili koncept i razvili veliko aktivno dječje igralište.