Antonia Jurić: “Otkupom rada djelić umjetnikova razvojnog puta zauvijek ostaje u Banci.”

I ove godine Erste banka pokreće natječaj Erste fragmenti. U dosadašnjih 12 izdanja otkupljeno je 170 djela mladih hrvatskih likovnih umjetnika, čija se djela mogu razgledati u više od 130 poslovnica i javnih prostora banke.  Djela se, unazad dvije godine, mogu razgledati i kroz ciklus jednodnevnih izložbi pod nazivom Fragmentologija, koje banka organizira tri-četiri puta godišnje. O samom projektu te daljnjem odnosu prema umjetnicima razgovaramo s Antonijom Jurić, zaduženoj za likovni fundus banke.

Ove godine Erste banka pokreće 13. izdanje projekta Erste fragmenti. Koja je bila osnovna linija vodilja pokretanja samog projekta?

Natječaj Erste fragmenti pokrenut je još 2002. s ciljem poticanja mladih hrvatskih likovnih umjetnika (do 30 godina starosti) otkupom njihovih radova i dodjelom posebnih nagrada (glavne nagrade i nagrade publike) te jednogodišnje stipendije. Ove smo godine u 13. izdanju natječaja, a možemo reći da je njegova važnost u današnjem kontekstu gotovo još veća mladim ljudima koji odabiru umjetnost kao poziv, ali i onima koji prepoznaju kulturnu produkciju kao vrijednost.

Često se našalim da je ovo segment u kojem mi kao korporacija itekako podupiremo nastanak ‘konkurencije’ sličnih projekata privatnog sektora, ali čini mi se da tu još ima dosta prostora za razvoj.

Na koji se način djela biraju i ima li Banka neki svoj ukus prilikom otkupa?

Odabir djela u cijelosti je, kao što i treba biti, prepušten stručnome žiriju. Naravno da, teoretski, određena ograničenja postoje. Banka ne bi mogla adekvatno smjestiti, primjerice, rad monumentalnih dimenzija, ali takvi radovi nisu karakteristični za tako mlade umjetnike ili se barem dosad nismo susreli s prijavom koja bi ih sadržavala.

Osobno i inače oprezno pristupam ideji ukusa. Obično se temelji na nekoj individualnoj ideji estetike odnosno lijepoga, koji valja razdvojiti od pojma umjetničke vrijednosti, važnosti i potencijala. To nas dovodi do onog drugog, komplementarnog cilja projekta. Stavljanje šireg kruga ljudi, kako zaposlenika tako i klijenata, u kontakt s umjetnošću unutar prostora banke i širenje svijesti o onome što ona podrazumijeva.

Koliko je djela do sada otkupljeno i gdje se ona mogu razgledati?

U dosadašnjim ciklusima otkupljeno je više od 170 radova mladih hrvatskih likovnih umjetnika. Radovi su smješteni u više od 130 poslovnica i poslovnih prostora Banke s različitom mogućnošću pristupa. Zato smo sa suradnikom Jurajem Vuglačem prije dvije godine pokrenuli ciklus jednodnevnih izložbi Fragmentologija. Godišnje organiziramo tri-četiri izložbe u manjim galerijskim prostorima u Zagrebu, pri čemu predstavljamo dio radova otkupljenih u sklopu Erste fragmenata i radove jednog novog i neafirmiranog autora. Koncept, odabir radova i autora koji se predstavlja prepuštamo mladom kustosu.

Ostvarujete li suradnju s autorima i izvan projekta Erste fragmenti?

Otkupom rada djelić umjetnikova razvojnog puta zauvijek ostaje u Banci pa je time i naša poveznica trajna. Nastojimo održavati kontakt s našim fragmentašima i popratiti njihov budući razvoj preko naše urbanokulturne platforme Urbanka. Radujemo se svakom njihovom uspjehu kao da je vlastiti. Na koncu, on govori o neprekinutom razvoju hrvatske umjetnosti unatoč uvelike nepovoljnim uvjetima, ali i o tome da kvalitetnim odabirom radova iz godine u godinu izranja zbirka koja ima vlastitu težinu i predstavlja svojevrstan presjek mladog domaćeg likovnog stvaralaštva od početka stoljeća te time, nadamo se, i predstavlja sve značajniju stavku u životopisu mlade umjetnice odnosno umjetnika.

Osim u tim užim okvirima, a imajući u vidu da se umjetnici kod nas često bave heterogenim zadacima, nije rijetkost da poslije surađujemo i na druge načine. Tako je, primjerice, naš fragmentaš i slikar Sebastijan Dračić u međuvremenu počeo raditi na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, a danas je i član žirija koji pomaže pri odabiru budućih fragmentaša. Marina Fernežir danas nam pomaže s restauracijom radova iz našeg fundusa – jer naše bavljenje radovima zapravo tek počinje zaključenjem natječaja – dok s Marinom Paulenkom surađujemo preko sponzorstva festivala fotografije Organ vida.

Koja su očekivanja od ovogodišnjih Fragmenata?

Nadamo se nastavku rastućeg trenda prijava i što većem broju prijavljenih kvalitetnih radova. Iz osobne perspektive mogu reći da je rad na natječaju – iako logistički i organizacijski zahtjevan – golemo zadovoljstvo iz kojeg izlazimo bogatiji za entuzijazam i kreativnu energiju koju prenose ti mladi ljudi, a vjerujemo da i oni imaju koristi od procesa, bilo da je posrijedi stjecanje iskustva prijave na natječaje ili dobivanje sredstava potrebnih za materijale za neke buduće radove i daljnji umjetnički razvoj.